Feb 21, 2010

Jenazah Berubah Menjadi Babi Hutan



Seorang anak mendatangi Rasulullah sambil menangis dan sangat mengharukan Rasulullah yang sedang duduk bersama-sama sahabat yang lain.
"Mengapa engkau menangis wahai anakku?" Tanya Rasulullah. "Ayahku telah meninggal tetapi tiada seorang pun yang datan melawat. Aku tidak mempuyai kain kafan, siapa yang akan memakamkan ayahku dan siapa pula yang akan memandikannya?" Tanya anak itu.
Dengan segera Rasulullah memerintahkan Abu Bakar dan Umar untuk menjengkuk jenazah itu. Betapa terperanjatnya Abu Bakar dan Umar kerana mayat itu berubah menjadi seekor babi hutan. Kedua sahabat itu segera kembali melapor kepada Rasulullah SAW.
Maka datanglah sendiri Rasulullah SAW ke rumah anak itu. Didoakan kepada Allah sehingga babi hutan itu kembali berubah menjadi jenazah manusia. Kemudian Nabi menyembahyangkannyadan meminta sahabat untuk memakamkannya. Betapa hairannya para sahabat, ketika jenazah itu dimakamkan dia berubah kembali menjadi babi hutan.

           Melihat kejadian itu, Rasulullah menanya kepada anak itu apa yang dikerjakan oleh ayahnya selama hayatnya. "Ayahku tidak pernah mengerjakan solat selama hidupnya," jawab anak itu. Kemudian Rasulullah bersabda kepada para sahabatnya, "Para sahabat, lihatlah sendiri. Begitulah akibatnya bila orang meninggalkan solat selama hiduppnya. Dia akan menjadi babi hutan di hari kiamat."

-Walaupun kemungkinan besar kita tidak akan menjadi seperti begitu, namun seksanya seperti begitu. Sedarlah kawan-kawan. Ini bukan dunia yang sebenar, dunia sebenar adalah di antara neraka dan syurga.

2 komen:

Lynn Mahzan said...

if this was facebook...
"Like"

Sdr. Azfar Adlan said...

trime ksih byk2 elyna..semoga anta terus menyokng blog ana..amin..

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates